Türkçü Toplumcu Fikirmeydanı  

Geri git   Türkçü Toplumcu Fikirmeydanı > Türk Harsı(Kültürü) ve Tarihi > Giyim Kuşam

Cevapla
 
Seçenekler Tarz
Eski 04-14-2009, 10:59   #11
kobali
Bölüm Sorumlusu
 
kobali - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Jul 2007
Bulunduğu yer: Antalya
İletiler: 1,312
Post Cevap: Türk Kültüründe Oya ve Nakış

OYA ÇEŞİTLERİ:

Çin iğnesi:

Bir Türk kültür tarihçisi için en önemli şeylerden birisi iğne tekniği, Çin iğnesidir. Çünkü Türklerin Anadoluya gelmesinden önce bu işleme tekniği, henüz Batıda ve Avrupada tanınmıyordu. Bu iğnenin Ortadoğuda gelişmesinde, hiç şüphe yok ki, İlhanlı devletinin büyük bir rolü olmuştur. Çünkü Ortaasyadan henüz daha yeni gelmiş olan bu Türk devletinin kurucuları, bu eski Türk ve Ortaasya geleneğini, geliştirerek devam ettirmişlerdi. Çin iğnesi, gösteriş bakımından "pesent" iğnesine benzer. Fakat tekniği, tamamı ile ayrıdır. Çoğu zaman aynı rengin, ayrı ton ve nuanslarının atılması yolu ile yapılır. Koyudan başlayan renkler ortada, koyudan açığa doğru kaynaşırlar. "Çin iğnesi", bir Çin ve Japon tekniğidir. Yalnız Avrupaya eski Anadoludan kültür yayılması yolu ile gitmiş olan Çin iğne tekniği ile; sonradan ticaret yolu ile Uzakdoğudan gelmiş olan yeni etkileri, birbirlrinden ayırmak gerekir.
__________________
ÖNCE VATAN
kobali isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Eski 04-14-2009, 11:21   #12
kobali
Bölüm Sorumlusu
 
kobali - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Jul 2007
Bulunduğu yer: Antalya
İletiler: 1,312
Post Cevap: Türk Kültüründe Oya ve Nakış

Altın, gümüş ve bakır tel ile işleme:

Türklerde altın teller veya ibrişimlere sarılmış teller ile yapılan işlemeler, Türklerin Ortaasyada yaşadıkları çağlardan beri, çok yaygın bir gelenek halinde idi. Bu işleme tekniğine ait bilgiler ile türkçe deyişleri, yukarıdaki konularda bahsetmiştik. Bu teknik ile işlenmiş kumaşların adları da, çok eski Türkçeden bugünkü türkçemize kadar, -hem de değişmeyerek-, devam ede gelmişlerdir.

Bizans işlemeciliğinde de bu tekniğin, önemli bir yer tuttuğunu biliyoruz. Fakat Bizansta yerli bir ipek kültürü yoktu. Aslında Uzakdoğudan gelen kervan yollarının üzerinde bulunan Bizansta, böyle bir tekniğin gelişmesi normal görülmelidir. Buna rağmen, Türk sırmacılığı ile Bizans tekniği arasında, açık bir teknik ayrılığı da vardı. "Dıval işleri", Bizans sırma tekniğinin temelini oluşturuyordu. Dıval tekniği şudur: Dıval işleri için, kadife tafta, canfes ve atlas gibi dayanıklı kumaşlar seçilirdi. Kartondan yapılmış örnekler kumaş üzerine teğellenir ve bu örnekler üzerine, nakışlar yapılırdı. Osmanlı devletinde bu teknik "çarşı işi" bazı elbiseler üzerinde de görülürdü. Fakat daha eski elbiselerde bu motifler, kartondan çok, pamuklardan yapılmış vatka ve örnekler üzerine işlenmiştir. Anadoluda yapılan bu çeşit işlemelere, "Mukavva iş" veya "basdırma" adları da verilmiştir. Gerçi eski Türk işlemelerinde de "dıval" işi yok değildir. Fakat Anadolu işlemeleri gerek motif ve gerekse, "pamuk bastırmalar" bakımından, Bizans işlemelerinden ayrılmıştır. Bu ayrılığı da ancak, "ev işi" ve "çarşı işi" olan işlemeleri, birbirinden ayırd etme yolu ile incelediğimiz zaman görebilmekteyiz.
__________________
ÖNCE VATAN
kobali isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Eski 04-14-2009, 11:30   #13
kobali
Bölüm Sorumlusu
 
kobali - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Jul 2007
Bulunduğu yer: Antalya
İletiler: 1,312
Post Cevap: Türk Kültüründe Oya ve Nakış

Oturtma:

Avrupalıların "aplikasyon" dedikleri bu oturtma tekniği, Türklerde çok eskiden beri bilinen, bir süsleme geleneği idi. Anadoluda oturtma, çeşitli işlemeler için söylenmiştir. Burada, üzerinde duracağımız teknik, daha çok çeşitli kumaşları başka bir kumaş üzerine dikerek, oturtma işidir. İsada önceki çağlarda, Altay dağlarında bulunmuş olan mezarlarda, böyle "oturtmalı" keçelere çokça raslanmıştır. Keçe üzerine çeşitli renklerden kumaşların dikilmesi yolu ile, bir çok motif ve resimler de yapılmıştır. Daha sonraki Ortaasya kavimlerindeki, "keçe süslemeleri" ile ilgili işlerde de, bu teknik unutulmamıştır.

"Parça işi", yani beneluka denen tekniği ise, bundan ayırmak gereklidir. Çünkü bu işler, çeşitli renkteki kumaşların, yanyana dikilmeleri ile meydana getirilmişlerdir.
__________________
ÖNCE VATAN
kobali isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Eski 04-14-2009, 11:42   #14
kobali
Bölüm Sorumlusu
 
kobali - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Jul 2007
Bulunduğu yer: Antalya
İletiler: 1,312
Post Cevap: Türk Kültüründe Oya ve Nakış

Antep işleri:

Ayıntap, özlü bir Türkmen bölgesidir. Ancak bu bölge, Güneyden gelen etkilere de açıktı. Antep işleri de, bir "kasnak işi" idiler. İşe, kumaşın çözgü ve atkılarının, çözülmeleriyle başlanırdı. Antep işleri arasında "susma işleri" diye ayrı bir teknik daha vardır. Antep işleri, çeşitli motifler ile süslenirlerdi. Kenan Özbelin derlediği, şu öztürkçe motif adlarını burada okuyuculara sunmadan geçmeyelim.: "Ciğerdeldi, mercimek, delikli mercimek, içli mercimek, badem, hasır, örük, yeni çitilme, eski çitilme" Ancak bunları incelerken, Avrupadaki "muşabak" tekniği ile Antepişleri arasında, bir ayrılık yapılması da gereklidir. Çünkü son zamanlarda, Avrupanın "muşabak" tekniği ile bu yerli Türk geleneği, yavaş yavaş birbirine karıştırılmaktadır.

Türk işleme tekniği Avrupaya da çok derin etkiler yapmıştır. Avrupada Türk işlemeleri ile tekniğine " a la Turquesque" adı verilmişti.
__________________
ÖNCE VATAN

Konu kobali tarafından (04-14-2009 Saat 11:47 ) değiştirilmiştir.
kobali isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Eski 04-14-2009, 11:52   #15
kobali
Bölüm Sorumlusu
 
kobali - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Jul 2007
Bulunduğu yer: Antalya
İletiler: 1,312
Post Cevap: Türk Kültüründe Oya ve Nakış

UYGUR İŞLEMELERİ:

Uygurlarda kumaş üzerine yapılmış olan süslemeler, başlıca üç yol ve teknik ile yapılmıştır:
1-Dokuma yolu ile yapılmış süsüleme ve işlemeler.
2-Boyama yolu ile yapılmış süslemeler (bunlar da kumaş üzerine yapılmışlardır).
3-İğne ve işleme yolu ile yapılmış, işleme ve süslemeler.
__________________
ÖNCE VATAN
kobali isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Eski 04-14-2009, 12:00   #16
kobali
Bölüm Sorumlusu
 
kobali - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Jul 2007
Bulunduğu yer: Antalya
İletiler: 1,312
Post Cevap: Türk Kültüründe Oya ve Nakış

Verev ve pesent iğne:

Bilindiği gibi bu iğne, Anadoluda da sıkça görülen bir işleme tekniğidir. İpek ile işlenmiş en güzel Uygur eserleri, Turfanda A. Von le Coq tarafından bulunmuştur. Bunlar arasında, kahverengi, sarı, kırmızı bir kumaş üzerine yapılmış işlemeler, teknik bakımından ayrı bir değer taşırlar. Keten bir kumaş üzerine, koyu kırmızı, sarı, kahverengi ve siyah renkli ipekler ile işlemeler yapılmıştır. İşleme, kumaşın her iki yüzündende, kusursuz görülebilmektedir. Kumaşın, oldukça bozulmuş olmasına rağmen, işleme motifleri arasında bazı hayvan resimleri de görülmektedir. İşlemeler, doğal olarak "Çin iğnesi" ile yapılmışlardır. "Kıyı bordürleri" ise, çok güzel bir "verev ve pesent iğnesi" ile işlenmiştir.
__________________
ÖNCE VATAN
kobali isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Eski 04-14-2009, 12:13   #17
kobali
Bölüm Sorumlusu
 
kobali - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Jul 2007
Bulunduğu yer: Antalya
İletiler: 1,312
Post Cevap: Türk Kültüründe Oya ve Nakış

Tığ zinciri:

Turfan ovasında sık görülen işleme tekniklerinden birisidir. Turfan yakınlarında bulunan Toyuk adlı yerde ele geçirilmiş olan kumaşlar, baştan başa bizim "tığ zinciri" dediğimiz işleme tekniği ile işlenmiştir. Prof. O. Von Falke, Uygur iğnelerini başlıca şu üç teknik ve motif içinde toplamıştı: 1- Saçörgüsü. 2- Adi örgü. 3- Zincir.
Görüşümüze göre saçörgüsü ile Uygur zincir tekniği, bizim " tığ zinciri" tekniğimize, çok yakındır. Bu teknik sonraki Ortaasya eserlerinde de çok görülüyordu. Prof. Falkenin de belirttiği gibi tığ zinciri, Ortaasyada çok yaygın olan bir teknik idi. Bu teknik, Türklerin İran ve Yakındoğuya gelmesi ile, daha da yayılmıştı. Çin ve Japon işleme tekniği ise, "Çin iğnesi" idi. "Çiçekli motifler" de, Çin işleme tekniğinin temelini meydana getiriyordu. "Altın tel" ve "klabdan" ile yapılan işlemeler ise, Uzakdoğunun dörtbin yıllık işleme geleneklerinden biridir.

Dipçe: Prof. Dr.Bahaettin Ögel'in Türk kültür tarihi kaynaklarından elde ettiğimiz bilgileri paylaştık. Konunun başka boyutlarına da burada, ileride devam edeceğiz.
__________________
ÖNCE VATAN
kobali isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Seçenekler
Tarz

Yetkileriniz
Konu Açmaya Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
İletinizi Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Fikirmeydanı Kuralları
Hızlı Erisim

Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Otağ Cevaplar Son İleti
Türk kültüründe anlatımlar kobali Edebiyat(Şiir bilen Öyküler) 5 07-08-2011 19:57
Halk kültüründe derlenmiş maniler kobali Gelenek Görenek Töre 7 11-30-2009 22:33
TÜRK KÜLTÜRÜNDE TEMİZLİK SEMPOZYUMU siyun_bike Basın Duyuruları 1 11-06-2007 23:00
Türk Ismi Taşiyip Türk Deyince Ifrit Olanlara Bilgi! Türk'ÇE Türk Dünyasından Haberler 0 09-20-2007 23:22
Türk Kültüründe Temizlik Sempozyumu 21-22 Kasım 2007 siyun_bike Basın Duyuruları 0 07-14-2007 13:16


24 Saatlik Zaman Dilimi +2. Şuan Saat: 21:28.


vBulletin® Sürüm 3.8.4
Telif ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd. Türkçü Toplumcu Ağalanı'nın tüm hakları Türk Milleti'ne aittir. Kaynak göstererek alıntı yapmak serbesttir.
Türkçü Toplumcu Fikirmeydanı
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56